New Norwegian Language Forum

Discussion in 'Norwegian Discussion' started by vistaway, Mar 7, 2007.

  1. Rikke

    Rikke New Member

    Jeg fikk søke om det hos politiet før intervjuet, men fikk det ikke før etter at jeg fikk jobben.. Jeg fikk bare beskjed på intervjuet at jeg skulle ettersende det til dem..
     
  2. tilfeldigvis noen som vet naar intervjuet i oslo i oktober er?
     
  3. gutt_21

    gutt_21 New Member

    intervjuet er den 20 å 21 Oktober, øhm lurer på om noen kan fortelle meg hva dem bruker å spør om på invterjuet?
     
  4. Rikke

    Rikke New Member

    De spør egentlig bare hvorfor du vil til Disney, når du kan dra og om du har/kan få greencard.. Tror ikke det er så mange normenn som får avslag så du trenger ikke bekymre deg! Bare vær deg selv....
     
  5. gutt_21

    gutt_21 New Member

    OKay , men regner med att dei skaffer greencard til deg ?jeg har ikke noe på rullebladet .. å hvor mye penger hadde du med deg til Disney? får vi nokke fri der nede ,som feks dra ett annet sted å sånn? takk for du orka å svare på alt:)
     
  6. Rikke

    Rikke New Member

    De fikser så du kan søke om Q1 visum..
    Det går en del penger i begynnelsen, man tjener ikke så mye de første ukene fordi du må betale dobbel husleie den første eller andre pay checken.. og dersom du kommer til en helt tom leilighet er det mye som må handles inn... Jeg tror jeg hadde med ca 3000-4000 kr... de anbefaler ca 500 dollar tror jeg....
    Antall fridager kommer an på hvor du skal jobbe... I food har vi 2 fridager i uka.. tror det er det samme i merch, mens attractions har (eller skal hvertfall ha) tre dager.... Du kan søke om ferie eller back to back (to siste og to første dagene i uka) Tror ikke man kan søke om fri før det har gått tre måneder og man er ferdig med prøveperioden... Ellers kan man alltids ringe seg inn syk... Her går de etter poengsystem når det gjelder fravær. En dag syk = 1 poeng, 2 dager = 2, mens tre dager =1 poeng... så dersom man er syk en dag ringer man seg som regel inn de to neste dagene også....
    3 poeng eller prikker gir 1 repremande.. 1 repremande i prøveperioden kan føre til termination... etter det kan man ha opp til 3 repremander... etter de tre første månedene blir prikkene slettet hver måned....
    Dersom du skal jobbe i food kommer du inn i service etter noen måneder.. jeg er inne allerede etter tre måneder.. Det jeg føt tjente på en uke tjener jeg nå på en dag....
     
  7. gutt_21

    gutt_21 New Member

    Jess da er jeg ferdi med intervjue , satsa på jeg får dra i Mars , vist ikke blir jeg så pist azz.... Men tror det gikk bra , eneste jeg sa ikke fra om alle stedene jeg hadde tattovering:p hehe... men va no snille å greie dissa folka som va der da ;D
     
  8. ingrid

    ingrid New Member

    gutt_21, e du fra ålesund? :)
     
  9. gutt_21

    gutt_21 New Member

    hehe hmmm kansje det hvem vet... kor e du fra da? ka skrive jeg som om jeg er fra ålesund lr:p
     
  10. *Ronny*

    *Ronny* New Member

    Mars 25 går jeg inn til paradis? eller gjør jeg det?....

    Hva med litt info om hvordan ting funker der nede? Stillinger som er bra osv?

    Også billappen.. noen som har tatt den..? info info takk ;)
     
  11. TinkTingeling

    TinkTingeling New Member

    Har du ikke fått tildelt en stilling? F&B er best, der tjener du mer penger en sjefene dine, siden du får bli servitør etter hvert. ;) Da tjener du i gjennomsnitt $200 dagen i tips, som er omtrent det samme du tjener på en uke i en annen stilling hvis du jobber mye.

    Lappen er ganske enkel å ta, dra til kontoret i Kissimee. Hvis du ikke har lappen fra før så må du ta et teorikurs før du kjører opp. Oppkjøringen foregår enkelt nok på en lukket parkeringsplass og tar kanskje 10-15 min, og koster $20. Sjekk http://www.dmv.org/fl-florida/apply-license.php

    Ellers er det vanskelig å komme med tips når du ikke kommer med noe spesifikt du lurer på, men det er bare å spørre ;)
     
  12. gutt_21

    gutt_21 New Member

    Hei ,

    Hvilken mobil abonnement bruker dere igrunn??

    å Hvordan er det å jobbe i food å beverage ? hva begynner man egentlig med ?bakeriet eller?

    Får dere noe tid til å reise der borte?


    takk for evntuelle svar:)
     
  13. TinkTingeling

    TinkTingeling New Member

    De fleste kjøper bare en billig mobil med pre-payed kort i, det er det samme som kontantkort. Og de billigste telefonene koster bare $20.

    Det er gøy å jobbe i f&b, det er mye variert, siden du jobber med flere forskjellige ting. En av dem er i bakeriet hvor du enten står i kassen, eller hvor du står i bakeriet og gir gjestene det de vil ha og svarer på spm om hva de forskjellige tingene er (Exuse me, what's the lefse?) samt at du legger opp maten på brett. Du kan også bli satt i beercarten som er en utendørs salgsbodlignende ting som selger øl, brus og snaks.

    Du jobber også i resturangen hvor du kan du være:

    • - Greeter: Du stÃ¥r utenfor og tar imot gjestene og registrerer at de har kommet.
      - Seater: Etter at gjestene har tatt bildet med prinsessen skal du vise de til det rette bordet. Det forventes også at du skal hjelpe servitørene med foodrunning og å rydde bord.
      - Photorunner: Det er en profesjonell fotograf som tar bildet med en prinsesse når gjestene kommer, disse bildene skal deles ut til gjestene.
      - Assignor: Du får leke litt sjef og bestemmer hvor alle skal sitte. Dette kan være litt av et puslespill hvis resturangen er fullbooket. Ikke alle får opplæring til dette siden det bare er to om dagen som gjør dette. Så er du interessert så snakk med en manager å si at du gjerne vil ha opplæring. Men det er gøy, så det anbefales.

    Ja det er masse tid til å reise. Du har alltid to dager fri i uken, så lenge resturangen ikke er underbemannet. Du kan søke om back-to-backs, som vil si at du får fridager fra to uker sammen. Altså fredag, lørdag, søndag og mandag. I USA begynner uken på søndag, det er derfor det blir slik. 4 dager er ofte nok til å reise steder, så det er ikke noe problem. Etter å ha jobbet i 9mnd har du også rett på en uke ferie, samt at de har såkallte floating hollidays, som du tjener opp etterhvert som du er der, dissa kan du søke om å få når det passer deg.
     
  14. gutt_21

    gutt_21 New Member

    okay:) takk for all informasjon.

    Men når får en egentlig vite om fly bilettane? 1 uke før eller? det er vell dem som bestiller for deg sant?

    synst jeg får litt for lite informasjon med dissa folka ,
     
  15. gutt_21

    gutt_21 New Member

    hehe har ett spørsmål til , J-1 visa holder hva er det?
     
  16. TinkTingeling

    TinkTingeling New Member

  17. Tinkerbe11ing

    Tinkerbe11ing New Member

    gutt_21....yep, du skriver som om du er fra Ålebyen ;) ....kor...ka...e...;) Yep, det er nok sunnmørsk dialekt :D

    J-1 visa er forresten et student visum - og skal du på et student program via Disney, så koster det penger - rundt $ 2000 for kursene, samt at du må dekke tur-retur billett til USA - og du er kun der i 6 mnd..
     
  18. Askepott86

    Askepott86 New Member

    ææææ!! :eek:Nå venter jeg spent på svar om jeg får dra eller ikke!Noen her som var på intervju den 29 eller 30, som har fått svar enda? :)
     
  19. TinkTingeling

    TinkTingeling New Member

    Jeg var på intervju 30 :) Men har ikke hørt noe! Håper vi slipper å vente hele uken!
     
  20. Askepott86

    Askepott86 New Member

    Men er det noen som vet om man får mail,eller om de ringer deg hvis man får jobben?
     

Share This Page